Veranderen om te verbeteren

Iedereen op de werkvloer herkent het gevoel dat soms opkomt. ‘Ik moet me nog door zoveel werk heen worstelen, ik weet echt niet hoe me dit gaat lukken? Heeft u ook wel eens zo’n dag? Of behoort u zelfs tot de groep waarvoor dit zelfs iedere werkdag geldt?

Waar ligt dit nu aan en is er misschien een betere en andere manier om de dingen te bekijken die we dagelijks doen?

Recent ben ik met de opleiding Lean Management gestart, een opleiding waarbij de methodiek van continue verbetering van werkprocessen en daarmee de prestaties centraal staan. Dit alles met als doel om de toegevoegde waarde voor klanten te vergroten.

Om dit te realiseren is Lean geen methodiek om harder te moeten gaan werken, maar juist om slimmer te gaan werken. Je stelt je daarbij de vraag; ‘Hoe werken wij, hoe zijn we georganiseerd en hoe gedragen we ons?’ Dagelijks ondernemen we activiteiten op een manier waarvan we denken dat deze goed is, maar is dit ook daadwerkelijk zo en draagt deze bij aan de toegevoegde waarde van de klant?

Lean
Lean betekent letterlijk ‘zonder vet, slank, niets overtollig.’

Kijk nu eens naar uw eigen organisatie. Het is noodzakelijk om de zinvolle activiteiten van de onzinnige activiteiten te onderscheiden. Een belangrijk onderdeel hierbij is verspillingen binnen de eigen organisatie te herkennen en tegen te gaan.

Leren om verspillingen in processen te herkennen
Een van de grootste uitdagingen in een organisatie is om verspilling te herkennen.
Te vaak worden opdrachten of verzoeken echter van hot naar her gesleept en wordt het gezien als ‘onderdeel van het proces zoals dat hier nu eenmaal gaat!’ Echter succes willen hebben met Lean betekent dat er een nieuwe zienswijze wordt ontwikkeld.

Omzet
De start van mijn opleiding opende direct mijn ogen op het gebied van verspilling en de kansen die dit met zich meebrengt. Zeven vormen van verspillingen die in elke organisatie aanwezig zullen zijn. Al met al zeer belangrijke zaken om goed in het oog te houden en hoe meer gevorderd de organisatie is in het herkennen van deze verspillingen, des te effectiever zullen de resultaten van de verbeteringen zijn en dit zal zich weerspiegelen in de omzet!

Veel succes met het elimineren van de verspillingen in uw business.

Mocht u meer inzicht willen hebben in het gebruik van Lean op uw kantoor? Ik nodig u graag uit voor onze ‘Masterclass Lean voor Legals.’ Deze vindt plaats op 8 juni aanstaande te Bussum. Meer informatie vindt u hier.

Bart Smits
Dialogue

Bart Smits
Functie: Senior opleidingsmanager

Doe het professioneel, pro-actief, persoonlijk, positief en met passie, of doe het niet!