Soft skills, jouw succesfactor in 2019

Bijna de helft van de pas afgestudeerden start een carrière met een hoog zelfvertrouwen. Ruim één derde van de managers geeft echter aan dat de pas afgestudeerden een gebrek hebben aan soft skills. Dit blijkt uit een onderzoek* onder 300 Nederlandse managers met wervingsbevoegdheid.

Volgens 43 procent van de ondervraagden hebben nieuwe aanwinsten een te hoge pet van zichzelf op. De managers zien dit als een belemmering op de werkvloer. Kennis dient steeds meer gepaard te gaan met ‘kunde.’ Het zijn de soft skills die steeds belangrijker worden. Dit geldt voor pas afgestudeerden, maar natuurlijk ook voor de meer ervaren professionals en zelfs voor senior professionals.

Toenemend belang van soft skills
De meest succesvolle professionals zijn de professionals die naast vakinhoudelijke deskundigheid ook uitstekende soft skills bezitten. Zij vergroten hun persoonlijke invloed dankzij professionele vaardigheden; vaardigheden die zich vooral tonen in relatie tot de ander en die vorm en inhoud geven aan de houding en het gedrag van mensen. Als je aan de ‘harde eisen’ voldoet, is het een must om je te focussen op je sociale, strategische en communicatieve vaardigheden.

Bij deze vaardigheden denk je in eerste instantie misschien aan communicatieve zaken, zoals luisteren en helder communiceren. Soft skills gaan echter verder dan dat. Ook goed samenwerken, plannen, organiseren en collega’s meekrijgen met ideeën zijn voorbeelden van soft skills die steeds belangrijker worden in werkomgevingen. Kortom: de vaardigheid om effectief met mensen om te gaan. Maar ook het neerzetten van een strakke presentatie en omgaan met conflicten.

Waarom winnen soft skills steeds meer aan belang?

  1. Soft skills onderscheiden je van anderen
    Met soft skills kan je jezelf onderscheiden van je collega’s. Bijvoorbeeld doordat je vaardig bent en opvalt tussen je collega’s. Het lijkt je makkelijker af te gaan en je krijgt zaken gedaan. Je toont aan ambitie te hebben, graag te leren, je kan zaken helder verwoorden en uitleggen en je bent een luisterend oor voor collega’s.
  2. Je wordt erop beoordeeld
    Tijdens gesprekken als sollicitaties, functionerings- en beoordelingsgesprekken word je niet alleen beoordeeld op werksituaties. Er wordt met name gekeken hoe je overkomt tijdens het gesprek en of je binnen het team past. Voor een goede beoordeling is het een voorwaarde dat je bepaalde werkzaamheden goed uitvoert – de hard skills –, maar dat moet iedereen in dezelfde functie. Jouw soft skills maken het verschil tussen jou en je collega’s.
  3. Hard skills worden geautomatiseerd
    We leven in een tijd van toenemende digitalisering. Dat betekent dat bepaalde processen in toenemende mate worden geautomatiseerd, bijvoorbeeld binnen de advocatuur, accountancy, het notariaat en bij de (rijks)overheid. Dus je kan als accountant of advocaat nog zo goed zijn in het maken van de perfecte financiële rapportage of het ultieme juridische document, zodra dit automatisch gebeurt moet je jezelf zien te bewijzen op andere gebieden. Je dient te beschikken over goede analytische vaardigheden, een strategische visie en communicatief sterk te zijn.

Succesvol zijn is dan ook vooral jezelf blijven ontwikkelen.
Soft skills helpen je harde resultaten te behalen en het goede nieuws is: deze vaardigheden zijn te trainen. Wie dat doet, zal merken dat persoonlijke ontwikkeling werkt. Dit zal vruchten afwerpen met als resultaat dat je succesvoller bent in je vak. Een goed voornemen om mee te nemen naar 2019!

Wil je jouw goede voornemen direct ten uitvoer brengen? Zoek en boek je opleiding voor het einde van het jaar en groei verder in 2019!

Weet dat:

  • Al onze trainingen online te boeken zijn
  • En al onze trainingen ook incompany en/of op maat aangeboden kunnen worden.

Jouw soft skills zijn jouw succesfactor! Heb je interesse of heb je een opleidingsvraag? Mijn collega’s en ik staan voor je klaar.

Fijne feestdagen en veel succes in het nieuwe jaar!

Bart Smits
Opleidingsmanager Dialogue

Bart Smits
Functie: Senior opleidingsmanager

Doe het professioneel, pro-actief, persoonlijk, positief en met passie, of doe het niet!