Intervisie als instrument; must of ‘moetje’?

Per 1 maart 2020 ben je als advocaat verplicht te voldoen aan de kwaliteitstoetsen van de NOvA. Een effectief instrument hiervoor is intervisie. Maar wat houdt intervisie precies in? Waarom zou eigenlijk iedereen eraan moeten doen? En hoe kan deze werkvorm bijdragen aan de groei van jouw persoonlijke en juridische vaardigheden?

Wat is intervisie?

Eerst maar even een definitie: “Intervisie is een gestructureerd en periodiek groepsgesprek over dilemma’s uit de dagelijkse werkpraktijk, onder begeleiding van een deskundige gespreksleider.” En dan hebben we het niet over zomaar een gesprek, puur om stoom af te blazen. Nee, intervisie is veel meer dan dat. En het levert ook nog eens meer op. Door regelmatig deel te nemen aan een intervisiesessie, investeer je namelijk echt in de kwaliteit van je eigen beroepsuitoefening.

Leren van elkaar

In een intervisiebijeenkomst onderzoek je samen met andere vakgenoten waar jullie tegenaan lopen. Met elkaar bespreek je één concreet onderwerp; geen juridische vraag, maar een uitdaging op het gebied van jouw eigen functioneren, de praktijkvoering of praktijkuitoefening. Door elkaar vragen te stellen en goed te luisteren, ontstaan nieuwe inzichten. Vaak kom je op deze manier tot een gezamenlijke visie op je vakgebied en vind je samen nieuwe en onverwachte oplossingen voor lastige werkproblemen. Met intervisie leer je dus echt van elkaar.

Wat levert intervisie je op?

Dat je van intervisie beter wordt in je vak mag dus duidelijk zijn. Maar intervisie biedt je ook wat extra quality time. En die kun je goed gebruiken, want door je drukke baan, lange dagen en stapels dossiers, vergeet je nog wel eens wat je drijfveren zijn. In een intervisiesessie neem je even afstand en ga je terug naar de basis: Waarom doe je wat je doet? Wat brengt het je? Hoe doe je je werk (goed)? En hoe ga je om met lastige zaken en ethische dilemma’s? Intervisie zorgt dus niet alleen voor betere kwaliteit van je werk, maar ook voor meer werkplezier.

Nog een pluspunt: in een goede intervisiesessie leert iedereen. Niet alleen de inbrenger van een probleem, maar ook alle andere deelnemers. Als inbrenger van een dilemma heb je baat bij intervisie doordat je:

  • Een probleem vanuit verschillende invalshoeken leert benaderen
  • Ontdekt welke impliciete persoonlijke waarden en overtuigingen bij je meespelen
  • Mag experimenteren met nieuw gedrag
  • Je reflectievermogen kan vergroten
  • Erkenning en steun vindt bij collega’s die met hetzelfde vraagstuk worstelen

Maar ook als deelnemer is intervisie van toegevoegde waarde. Zo leer je:

  • Goed luisteren en de juiste vragen stellen
  • Constructieve feedback geven
  • Oprechte aandacht geven aan een vraagstuk en invalshoek van een ander
  • Advies van anderen toepassen in je eigen casuïstiek

Kortom, – verplicht of niet – intervisie als instrument is gewoon een must voor iedere professional die zichzelf en zijn of haar vak serieus neemt.

Meer weten?

Wil je meer weten over intervisie en hoe het jou kan helpen? Kijk dan ook eens bij:

Heb je vragen over het opzetten van een intervisiegroep of het volgen van een opleiding op het gebied van intervisie? Stuur dan een e-mail aan Carole Huntjens, of bel 035 541 18 44.

Carole Huntjens
Functie: Business Developer

Altijd op zoek naar kansen en mogelijkheden om organisaties en hun werknemers verder te ontwikkelen.