In dialoog met Hans Schuurman – ‘Inzicht en aandacht zijn de ultieme combinatie.’

Juriaan Mensch in dialoog met Hans Schuurman

Hans Schuurman is sinds april kantoordirecteur van Dialogue. Over de jaren is hij een invloedrijke stem in de advocatuur geworden door zijn brede professionele ontwikkeling en een nuchtere bedrijfskundige kijk op organisaties. Maar ook persoonlijke ontwikkeling, en die stimuleren bij de mensen om hem heen kenmerken hem.

Van de advocatuur naar ontwikkelaar van mensen, is dat een breuk met het verleden?

Na jaren te hebben gewerkt als interimmanager in de advocatuur, was de stap naar een advocatenkantoor inderdaad een logische stap geweest. Bij verschillende kantoren heb ik grote projecten gedaan rondom winst-, proces- en efficiëntieverbetering. Maar in die tijd werkte ik ook al voor Dialogue. Daar coachte ik advocaten met een financieel probleem.

De processen binnen elke professionele dienstverlener zijn vergelijkbaar. Een advocatenkantoor heeft ook professionals die liever met het vak bezig willen zijn dan met de administratie en bedrijfsvoering. Voor de coaches, trainers en mediators hier geldt hetzelfde. Zeker als die processen belemmerend werken. Dat kwartje viel duidelijk op Harvard en toen ik vorig jaar een sessie begeleidde voor Dialogue.

En het thema ontwikkeling zit door mijn carrière heen. Ooit ben ik begonnen bij Ormit, die als kernproces mensen ontwikkelde. Dat thema heeft me enorm gepakt. Ook binnen mijn opdrachten nam ik mensen mee en gaf de ruimte om te leren die ik ook heb gehad.

Binnen Dialogue en de Beroepsopleiding Advocaten komt dus alles samen:
Ontwikkelen van professionals, juridische dienstverlening en mijn bedrijfskundige ervaring.

Het verder helpen van professionals in hun ontwikkeling is essentieel in een veranderende omgeving. Ontwikkelingen gaan steeds sneller in de juridische dienstverlening. Dat vraagt ook nieuwe vaardigheden. En Dialogue neemt daar een unieke positie in door de mensgerichte benadering en de kennis van die juridische wereld.

En ook Dialogue gaat mee in die ontwikkelingen. Ik trof een organisatie die op het gebied van training, coaching en mediation al top is, klantgerichtheid en hospitality idem. Het is daarom zo leuk om met de interne processen weer een stap te gaan zetten en mee te kunnen bouwen aan een verder groeiende organisatie.

Je bent voor je komst op sabbatical geweest. Hoe heb je die tijd gebruikt?

Af en toe zoek ik de rust van een abdij, om te zien waar ik sta. Het is een plezierige plek in de buurt waar ik vroeger veel kwam. Die stilte heeft me altijd erg veel gebracht.

Zo’n weekend is als een apk, maar een intensieve persoonlijke training en de korte sabbatical waren een grote beurt. Het is wat mij betreft echt een aanrader eens echt goed stil te staan bij wat je in de loop van de tijd hebt geleerd en wat belangrijk is. Dat is wat mij ook zo aansprak bij Dialogue. Daar gaan we net die spade dieper, waardoor je zoveel meer leert dan een trucje.

Ik heb nagedacht over persoonlijke zaken, de levenskeuzes die ik gemaakt heb. Door die persoonlijke training heb ik geleerd beter te kijken, luisteren en voelen. Dan merk je dat je allang weet wat goed voor je is, maar dat je daar niet altijd goed naar luistert.

In zo’n vrije periode heb je de kans om ballast af te schudden en de dingen weer helder te zien; zoals waar ik trots op en goed in ben en mee verder wil. Voor mij zijn dat grote inzichten geweest.

“Door die persoonlijke training heb ik geleerd beter te kijken, luisteren en voelen. Dan merk je dat je allang weet wat goed voor je is, maar dat je daar niet altijd goed naar luistert.”

 

Hoe komen die terug in je werk?

Inzicht en aandacht zijn voor mij twee belangrijke thema’s, de ultieme combinatie. Die komen samen met goed luisteren en het gesprek te voeren over verbetermogelijkheden. Zelfdenkende professionals zijn prima in staat om die zelf te verzinnen als ze weten waarom ze iets moeten doen. Vaak beter dan ik.’
‘Zo is ook ooit de masterclass winstmodel advocatuur ontstaan. Een gedegen analyse van de cijfers hoort daarbij, het inzicht. Want die cijfers zijn een uitkomst van het handelen in de organisatie. Je moet op een toegankelijke wijze laten zien én bespreken hoe zij, de professionals, de cijfers beïnvloeden. Dat is de aandacht.’
‘Een leuke vraag bij de training is altijd: wie neemt binnen kantoor de meeste financiële beslissingen? Het bestuur, zegt iedereen altijd als eerste. Nee. De finance manager? Nee, ook niet. Dan wordt het stil en roept een slimmerik: de professionals! En dat klopt. De mensen die het werk doen voor de klant, hebben in hoge mate invloed op de performance van het kantoor.

Zo ook bij Dialogue. Ik heb veel plezier in het werken met onze mensen en klanten. In het dagelijkse overleg of bij klantbezoeken. Maar ook bij recente strategische sessies. Goede ideeën ontstaan met aandacht.

Voor Dialogue zal ik naast de bedrijfskundige kant ook trainingen geven over legal projectmanagement. Verder doe ik veel met de nieuwe ontwikkelingen in de advocatuur, want het volgen van de advocatuur heeft inmiddels hobbyachtige trekjes gekregen. Dat laat ik niet los.

Wat was jouw boodschap?

In Stockholm en Londen heb ik op een Starbucks-servetje uitgelegd dat het laagste uurtarief niet altijd de goedkoopste oplossing is. Beter is in mijn ogen te focussen op efficiëntere inzet van uren. Je kijkt dan naar bedrijfskundige verbeteringen in de organisatie. Eenzijdig inzetten op verlaging van je uurtarief lijkt voor de cliënt voordelig, maar er zijn veel creatievere manieren om naar je processen en werkwijzen te kijken.

Laat je daar vooral in ontwikkelen en helpen. Want er zijn meerdere wegen om de klantvraag in te vullen. Ik kijk daarbij altijd vanuit de gedachte dat een advocatenkantoor net een normaal bedrijf is, met een cliënt die vraagt om je dienstverlening te optimaliseren.

Daarom wil ik vooral snappen wat er gebeurt. Je kunt dingen soms mooi vertellen maar als ik het proces niet met mijn vinger kan volgen, dan kan ik het niet uitleggen. Waarom zou je iets ingewikkelder maken als het geen waarde toevoegt aan het product voor de klant? Als die er niet om vraagt, dan moet je het niet doen. En daarom ben ik zo blij met deze nieuwe positie. Met Dialogue helpen we de professional verder op deze gebieden en blijven we zoeken naar nieuwe wegen. Zo is een advocaat niet uitgeleerd na de beroepsopleiding. Hetzelfde geldt voor de bedrijfsjurist. Elke fase van groei vraagt om nieuwe vaardigheden. Wij zien mensen daarom steeds weer terugkomen. En wij maken ze graag klaar voor die volgende stap. Het ontwikkelen van vaardigheden zit in de genen van dit mooie bureau en komt tot uiting in een prachtig pakket opleidingen voor de ondernemende professional.

Hans Schuurman
Hans Schuurman
Functie: Kantoordirecteur

Iedereen en elke organisatie kan het elke dag een beetje beter doen. Blijf nieuwsgierig!