Pilot mediation
bij onderwijsgeschillen

Dialogue begeleidt met succes pilot mediation bij onderwijsgeschillen

Nederland heeft een lange traditie van geschillencommissies, die een oordeel geven over allerlei geschillen in het onderwijs. Een recente ontwikkeling is dat mediation en direct persoonlijk contact met partijen tot het vaste instrumentarium van deze commissies zijn gaan behoren. Daarbij ligt de focus niet langer op het formele gelijk van één of meer partijen, maar op het vinden van een bevredigende oplossing voor hun onderliggende conflict.

Hilde Mertens, directeur/bestuurder van Stichting Onderwijsgeschillen, beschrijft in een artikel in het Nederlands-Vlaams tijdschrift voor Mediation en conflictmanagement, hoe empirisch onderzoek naar de praktijk van de geschillencommissies van Stichting Onderwijsgeschillen heeft geleid tot de inzet van mediation bij klachten in het onderwijs.

Dialogue heeft dit onderzoek met succes begeleidt. Een verhaal over een omslag in het denken over en de praktijk van laagdrempelige geschiloplossing in het Nederlandse onderwijs.

U vindt het volledige artikel hier.